Hírek

MPGE konferencia 2018: Kulcsfontosságú a NISZ szerepe a szolgáltatás szemléletű közigazgatás fejlesztésében

2018. november 9. 09:50:02

A digitális közigazgatási ökoszisztéma kiépülésének jelenlegi szintjéről, a fejlesztések jövőbeli irányairól beszélt Kelet-Közép Európa legnagyobb infokommunikációs állami vállalata, a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója. Szabó Zoltán Attila a Magyar Pénzügyi-Gazdasági Ellenőrök Egyesülete (MPGE) idei konferenciáján kiemelte: a NISZ feladata, hogy kiépítse a digitális közigazgatás infrastruktúráját és az e-ügyintézési törvényben rögzített szolgáltatásokat. Mindezt a háttérben működve végzi, gördülékenyebbé téve az adattárolást, a közigazgatás egyes alrendszerei közti adatcserét, a közigazgatás és az állampolgárok, valamint a vállalkozások közti ügyintézést.

A NISZ az elmúlt években folyamatosan fejlesztette a magyar államigazgatás digitális ökoszisztémáját. 2014-től a Belügyminisztérium felügyelete alatt, a Nemzeti Infokommunikációs Stratégia alapján négy fő pillér mentén zajlottak/zajlanak a fejlesztések, amelyek közül a NISZ elsősorban a digitális állam és a digitális infrastruktúra megvalósításában működik közre, és emellett jelentős szerepe van a biztonság pillér fejlesztésében is.

 

 

Szabó Zoltán Attila előadásában kiemelte, hogy a NISZ által kialakított felhőalapú technológiafejlesztések a világ trendjeihez igazodva Magyarországon az e-közigazgatás háttér-technológiájának naprakész, modern kiépítését tették lehetővé. A technológiafejlesztés következtében mára kiépült egy országos, központilag menedzselt, nagy kapacitású és biztonságú távközlési gerinchálózat, mely a felhordó és helyi hálózatok rendszerével egészült ki. Létrejött egy felhőalapú kormányzati adatközpont, mely többszáz állami fenntartású, szigetszerűen működő és elavultnak mondható szerverközpont kiváltását teszi lehetővé. Mára az önkormányzatok számára rendelkezésre áll egy egységes irat és folyamatkezelő rendszer, valamint egy gazdálkodási és iratkezelési rendszer, amelyhez immár csaknem 3000 önkormányzat csatlakozott.

 

 

Az elektronikus közszolgáltatások fejlesztése területén a NISZ vezérigazgatója hangsúlyozta a személyre szabott ügyintézési felület kialakítását. Ez a szolgáltatás a közigazgatási szolgáltatások origójaként lehetővé teszi az állampolgárok és vállalkozások számára, hogy közigazgatási ügyeiket egy felületen intézhessék, segítségével már több mint 500, a közigazgatás által nyújtott ügy intézhető elektronikusan ezen a felületen keresztül. Erre a közös felületre az állampolgárok a széles körben ismert Ügyfélkapun keresztül, telefonos azonosítással, illetve e-személyigazolvánnyal is be tudnak lépni.

 

 

Az állampolgárok számára a mindennapi élet során is érezhető, ügyintézést megkönnyítő új technológiák bevezetésének másik példájaként a NISZ vezérigazgatója beszélt az e-személyigazolvány bevezetéséről is. Az e-személyiben a látható adattartalom a korábbi személyazonosító kártyákkal megegyezik ugyan, azonban egy elektronikus chip által különféle digitális szolgáltatások nyújtására is alkalmassá vált. A kártya tartalmazza az állampolgár TAJ és adóazonosító jelét, elektronikus aláírását, valamint vészhelyzet esetére 2 telefonszám rögzítésére is alkalmas. A kártyát továbbá előkészítették okos kártyaként való használatra is. Így a jövőben a közösségi közlekedésben bérletként, vagy hasonló szolgáltatás elérésére is alkalmas lehet.

 

Szabó Zoltán Attila előadásában érintette a gazdasági szervezetek és a közigazgatás kapcsolatát érintő fejlesztéseket is. A Cégkapu segítségével a cégek, alapítványok, gazdálkodó szervezetek számára egyszerűbbé és átláthatóbbá vált az online ügyintézés. A fejlesztés sikerét mutatja, hogy mára közel 500 ezer cég regisztrált a Cégkapu rendszerbe.

 

A NISZ vezérigazgatója beszélt az elektronikus egészségügyi szolgáltatási tér bevezetéséről. A szintén teljesen a felhő alapú technológia segítségével megvalósult fejlesztés lehetővé teszi, hogy a felhőből az adatokhoz a kezelőorvosok megfelelő jogosultság mellett az ország minden pontján non-stop hozzáférhessenek, így a betegeknek többé nem kell hordozni a teljes anamnézist tartalmazó leleteiket, hiszen azokat akár a háziorvos elektronikusan is elérheti.

 

Szabó Zoltán Attila zárószóként kiemelte "a NISZ célja, hogy az általa nyújtott szolgáltatások az állampolgárok és vállalkozások számára egyszerű és gyors megoldást biztosítsanak".