Hírek

MPGE Konferencia 2017: Gyura Gábor a pénzügyi felügyeletek feletti minőségbiztosításról

2017. november 9. 17:55:43
A pénzügyi felügyeletek feletti minőségbiztosítás hazai és nemzetközi tapasztalatairól tartott előadást Gyura Gábor, a Magyar Nemzeti Bank főosztályvezetője a Magyar Pénzügyi-Gazdasági Ellenőrök Egyesülete (MPGE) idei konferenciáján. Kiemelte: a minőségbiztosítás összetett tevékenység, vállalatirányítási, oktatási és szabályozási pillérei együttesen járulnak hozzá a folyamati hiányosságok feltárásához, a szabályozás megfelelőségének értékeléséhez.
Gyura Gábor előadásában ismertette a minőségbiztosítás szervezeten belüli helyét és jelentőségét, az elmúlt egy évtizedben felértékelődött szerepét. Mint mondta: a felértékelődés kulcseseménye a 10 évvel ezelőtti pénzügyi válság volt, amely vélt vagy valós felügyeleti kudarcot is felvetett. A válság következtében felértékelődött a minőségbiztosítás reputációs szempontból, valamint hatása volt többek között az is, hogy nőtt a minőségbiztosítás szervezeten belüli létszáma, illetve komplexebb vizsgálati módszerek lettek. Minden ilyen változás célja, hogy meggyőződhessen a vezetőség arról, hogy megfelelő-e a működése a felügyeleti tevékenységnek - mondta Gyura Gábor.

img-8868jpg_20171109175449_54.jpg

A Magyar Nemzeti Bank főosztályvezetője bemutatta a nemzetközi szintű minőségbiztosítás jellegű vizsgálatokat. Mint mondta: ezek elsősorban a nemzeti szabályozási környezetre irányulnak, és kisebb mértékben a felügyeleti gyakorlatra. Céljuk a nemzetközi sztenderdeknek való megfelelés biztosítása, a hatóságok közötti ún. „lazasági versenyek" visszaszorítása, melyeknél a hatóságok a hazai bankok számára biztosíthattak nemzetközi versenyelőnyt. Hatósági szint továbbá az Európai Központi Bank szintje, mely minden euró zónás bankot felügyeli, közvetlenül vagy a nemzeti hatóságokon keresztül - tette hozzá az MNB főosztályvezetője.

A hazai, a Magyar Nemzeti Bankban folyó minőségbiztosítás tevékenység kapcsán Gyura Gábor kiemelte: a minőségbiztosítás sokkal több annál mint gondolnánk, elemei ugyanis többek között a stratégia, a visszamérések, a mutatók, a vizsgálatok, a kézikönyvek, a képzések, vagy akár a folyamatszabályzatok is - sorolta az MNB főosztályvezetője. Hozzátette: ezek a feladatok különböző pillérekbe vállalatirányítási, oktatási és szabályozási pillér kategóriájába sorolhatóak. Az MNB főosztályvezetője megemlítette a minőségbiztosítás dilemmáit is. Hangsúlyozta, hogy a minőségbiztosítás audit nem belső ellenőrzés, továbbá fontos célként emelte ki a vállalti kultúrában történő elfogadtatását is.

img-8865jpg_20171109175525_36.jpg

Hozzátette: a minőségbiztosítás keresi a folyamati hiányosságokat, értékeli a szabályozás megfelelőségét, a szabályok betartását. Az MNB osztályvezetője felhívta a figyelmet a felügyeletek audit univerzumába tartozó adatok, mint a tárgyuk miatt fontos ügyek, a nagy banki bedőlések, az elvesztett perek, a határidő túllépések, vagy a bejelentések fontossága. Kiaknázatlan területként jelölte meg az felügyelt intézmények visszajelzésének szerepét, melynek előnye a külső nézőpont, valamint hozzájárulhat a szolgáltató és önkritikus hatóság imázsához is.